نمی دانم آب ، نان ، آواز از ساخته های علی
قمصری ، با صدای همایون شجریان را شنیده اید یا نه ؟
کاری که در سبک خودش در این آشفته بازار موسیقی
حرفهایی برای گفتن داشت . اسم آلبوم وام گرفته از شعر زیبای استاد شفیعی کدکنی است
. مردی از دیار خراسان .
علی قمصری دراین کار تکنیک نوازندگی و آهنگسازیش
را به رخ می کشد . در این آلبوم از آن ساختارهای کلاسیک موسیقی ایرانی خبری نیست
اگرچه هرچه هست وامدار همان است. اما آنچه باعث شد این نوشته را درج کنم اتفاقی
بود که در ذهنم برای یک شعر به خصوص بعد از شنیدن آلبوم مذکور افتاد . از تصنیفهای
این آلبوم من تصنیفی با شعر مولانا را بیشتر از همه دوست داشتم .
این بار من یکبارگی در عاشقی پیچیده ام ....
اما شعر آب نان آواز استاد کدکنی در عین سادگی
بسیار زیبا بود . آهنگ تصنیف هرچه می کردی
به دل نمی نشست و گویی حق مطلب را ادا نمی کرد .
کمترین تحریری از یک آرزو این است
آدمی را آب و نانی باید و آنگاه آوازی
در قناری ها نگه کنَ در قفس َ تا نیک دریابی
کز چه در آن تنگناشان باز شادی های شیرین است.
کمترین تصویری از یک زندگانی :
آب ،
نان ،
آواز!
ور فزون تر خواهی از آن
گاهگه پرواز
ور فزون تر خواهی از آن شادی آغاز
ور فزون تر ، باز هم خواهی .... بگویم ، باز؟
آنچنان بر ما به نان و آب ، اینجا تنگ سالی شد
که کسی در فکر آوازی نخواهد بود
وقتی آوازی نباشد
شوق پروازی نخواهد بود .
فرصتی دست داد تا دیروز هم صحبت
آقای مسعود میرزایی نوازنده سنتور و آهنگساز کاربلد موسیقی خودمان باشم . به بهانه
ای مطرح کردم شعر را و گفتم که در ذهنم می گذرد که این آهنگ حق شعر را ادا نمی کند
. گاهی اساتید موسیقی آهنگی می سازند و شاعری هم بر اساس آن شعری می گذارد . اینجا
قطعاً داستان عکس این بوده و شعر را برداشته اند و آهنگی ساخته اند .
حرفهای زیادی رد و بدل شد اما در میان صحبتهایش این
دوست فرزانه جمله ای از استاد فخرالدینی به زبان آورد که بسیار بر دلم نشست .
" . . . در انتخاب شعر باید بیشتر سراغ
اشعاری رفت که شاعر حرف ناگفته ای پیرامون آن مضمون باقی گذاشته باشد . وقتی شاعر
حرف را تمام کرده باشد آهنگ چیز زایدی می شود . . . "
و بعد اضافه کرد که : " این شعرها را باید
شنید و الهام گرفت و با الهام از موضوع آن شعر گفت یا آهنگ ساخت . "
پ ن : شاید از همین گونه است "در گلستانه " با صدای شهرام ناظری و آهنگسازی هوشنگ کامکار. در این آلبوم دکلمه ی احمدرضا احمدی و آهنگهایی که با الهام از شعر ساخته شده به نظرم به مراتب دلنشین تر از فراز و فرودهایی هستند که شهرام ناظری ادا می کند . آنهم به اجبار سبک نوین شعر که اهنگساز را مجبور می کند دستگاه و گوشه ها را دم به دم عوض کند .